Sunday 15 January 2012

Kek Batik



Tuan uma ibarat biskut. Kejap timbul kejap tenggelam. Kali ni respi mmg kna ngan tema "BISKUT" itu.. hehe Kek Batik. dah bernafas 26 tahun di bumi Allah ni, tapi ni la kali pertama buat sdiri kek batik.  Resepi aku refer kat blog Kak Ros, Bukan Sekadar Masakan. Mmg menjadi & menjadi-jadi aku repeat n repeat. Versi aku wat kurangkan manis utk kesejahteraan ahli jemaah yg menjamahnye.. Cer tengok respi..mudah je ni :

 Resepi : Kek Batik

Bahan

1 bungkus besar biskut marie perasa original - dipthkn 2 atau 3 (aku guna jenama Munchy's)
1/2 tin besar susu pekat *
180 gm butter  (aku letak 3 sb butter) *
100 gm coklat bar masakan *
1/2 cawan milo *
1/3 cawan air panas / susu segar *(aku pnah wat dua2 versi..sedap) 
1 sudu teh coklat emulco *(aku tambah)

Cara-cara

- Campurkan kesemua bahan * dlm kuali/periuk
- Panaskan atas api hingga pekat (kacau selalu)
- Masukkan biskut & gaul rata (smpi biskut tersalut ngan coklat)
- Masukkan dlm tupperware/loyang yg sudah diglis ngan butter.
- Tekan padat2 guna sarung tangan / plastik.. jgn berani2 tekan tanpa plastik sebab panas hehe
- Sejukkan dlm peti 1-2 jam, keluarkan & potong.. guna pisau tajam ok..

ps: aku wat 1/2 adunan je n jujurnye aku x sukat , sumer aku masuk je.. bahan sumer sama tp sukatan men agak2..x dan nak capai penimbang huhu..

Harap maklum, entry di blog ni akan mengambil masa utk di"up" berikutan kerja2 menjadual rutin hidup blum selesai2.. huhu penangan tutup akaun mmg xboleh tutup mata, berkoyan-koyan invois ngan claim dtg..cubaan

1 comments:

Mama Farris said...

CAM SEDAPP LA BIB..NAK TRYYYY...