Friday 9 December 2011

Pecel Ayam


Tuan uma nak sapu sawang .. mintak lalu yer .. hahaha . Kalau ade labah2 kat blog mau da 2ka jd uma spiderman blog aku nih. Tolong aku , kasi tips mcm mane nak jd career woman + fully breastfeed baby + sughi ghumah 1/2 masa + food blogger tegar ... aku kehabisan tenaga bila smpi uma tiap2 hari... plg teruk aku x masak utk berminggu2 lamanyer.. yg aku leh wat.. "mama session" shj ..
Pecel Ayam
Kencur = Cekur


Anyway tq tq pd sape2 yg masih menjenguk dapur ku ini walaupun x berasap.. Sudi2 kan la mencuba.. Mlm ni td, aku bertekad masak tuk suami.. Ayam Pecel ni mmg feveret family aku yg berketurunan Jawa.. Aritu sempat beli Kencur kat pasar mlm. Jd lauk ni la aku persembahkan utk suami tercinta yg berasal dr Kelate..hahha telan je la bang..
Resepi nye mudah, cmni :
Resepi : Pecel Ayam
Asal : Mak

Bahan
- 1/2 ekor ayam potong sederhana
- 1 inch halia 
- 5 ulas bwg putih
- 10 btg cili padi
- Santan pekat 
- Santan cair
- Daun Limau
- Daun cekur - dihiris nipis
- 5 biji buah cekur
- 2 sb air asam jawa
- garam, gula & perasa

Cara
- Basuh bersih ayam & ungkep ayam tersebut
-Kisar halus bwg putih + cili padi + buah cekur
- Masukkan santan cair & bahan kisar ke dlm kuali, buka api sederhana 
- Masak hingga didih
- Masukkan garam , perasa & gula
- Tambah santan pekat
- Masukkan ayam
- Masukkan daun cekur & daun limau purut
- Masak hingga ayam masak

ps : resepi asal, ayam di bakar, tp mak aku slalu wat cmni je jd aku pun folo.. sdap gak wat utk ikan keli, pari ..

0 comments: