Sunday 13 November 2011

Puteri Ayu - step by step

Seayu namanya.. kuih ni feveret aku.. selain tu aku sgt cinta dgn koci..ptg td bertekad wat sdiri memandangkn da bli acuannye. Resepi yg aku refer ialah drpd blog ella.. tq ella .. saye kopipes eh respi.. extra bonus : step by step photos attached


Resepi : Kuih Puteri Ayu
Sumber :blog ella
Dicuba :http://arebie.blogspot.com/

Bahan
2 Biji Telur
1 Cawan Gula
2 Cawan Tepung Gandum
1 Sudu Baking Powder 

1 Cawan Santan (aku guna susu cair)
1 sudu kecil Ovallete
1 sudu Perisa Pandan
1 sudu Pewarna Hijau

Topping :

Kelapa Parut
Garam
* saye gune kelapa kering ..so saye kene kukus kan kelapa kering tue dulu bersama-sama dgn garam dan tepung jagung * (aku pun samer pakai kelapa kering - bezanya : aku masak jap kelapa yg digaul dgn air dlm microwave kira-kira 5min guna medium temperature)

Cara
- Ayakkan tepung & baking powder, ketepikan
- Putar telur dlm mixer hingga berbuih
- Masukkan gula & putar lg hingga kembang
- Masukkan ovallete & pukul hingga sebati
- Secara berselang seli masukkan tepung & santan/susu, guna low speed hingga semuanya sebati
- Titikkan pewarna hijau / pandan emulco & gaul rata
- Sapukan minyak sket dlm acuan
 (smbil nak wat ni, boleh la panaskan air kukusan tu ye)
- Tekan & padatkan kelapa dlm acuan kira-kira 1/4 drpd acuan

- Sudukan adunan ke dlm acuan hingga penuh
- Pastikan air kukusan betul-betul mendidih then kukuslah kuih tu atas api sederhana dlm masa 10-15 minit..
- keluarkan drpd acuan & sedia utk dimamam..


ps : 1 adunan ni leh dpt dlm 24 biji.. tips : sila balut penutup periuk kukus anda dgn kain.. biar air x menitik atas kuih.. arham, mama pinjam kain napkin bersih jap tau..huahua...mm sgt epi sebab 1st time buat trus jd..sekian

0 comments: