Monday 3 October 2011

Kari kepala ikan merah


smlm plan p pasar tani pantai dalam...1 lg hajat aku lamer da xmkn roti canai ade la dkat 4 bulan kot.. okla gerak la p..smpi2 trus order roti canai kat gerai nasi ayam yg slalu aku p tu.. bang roti telur 2, bungkus .. ok SIAP katernye.. aku pun gtau kitorg p psr dulu blk kitorg amek..makanyer kat psr aku syiok la menyoping sayur2..ikan.. tu yg my jaha nak mkn sgt tu..kepala ikan merah..ok beli la 1 ptg 2.. rm10..u-turn blk nak amek roti canai..dia pun wat muke seposen..eh ada order ke? then nak + sadis.. ni jwpnnyer: K.Long roti canai da abes la...APEEEEEEEEEEEER...ngan muke yg sedih trus blah n blk n msk trus KARI KEPALA IKAN MERAH nih... hu9 pjg lebar... resepi cm biase ade kat bwh..
bahan
- 1 potong kepala ikan merah
- 2 biji bwg besar / 6 biji bwg merah
- 4 ulas bwg putih
- 5 sudu besar serbuk kari ikan (bancuh ngan air pekat2)
- 2 cawan santan (aku guna dlm tiub pakai 1/2)
- 2 cawan air / lebih klu nak cair
- 3 tangkai daun kari
- sket air asam jawa
- sayur eg carrot, kentang, bendi, terung etc
- garam,gula n perasa
- minyak menumis

cara-cara
- kisar / tumbuk bwg merah + putih
- panaskan minyak
- masukkan bhn kisar + daun kari
- nek bau + kari + air asam jawa tnggu mendidih
- tmbh air + sayur yg lmbt empuk eg kentang, carrot
- pas da empuk + ikan + sayur yg mudah empuk
- agak2 mendidih + santan + garam + gula + perasa
- masak smpi ikan betul2 masak + angkat..



ps : my jaha sgt suker kari..xkisah ayam ikan daging..klu leh everyday kari.. tp mesti CAIR, X PEDAS DAN BYK huhuhuhu so ikut selera masing2 la ek... klu suker yg pekat pedas melekat tambah la ape yg patut..

0 comments: