Friday 14 October 2011

Ketupat Sotong

da namenye bersuamikan oghe klate..haruss lah blaja mskn nye skali.. huhu .. mase berchenta dulu x terbayang aku cmne rasenye sotong & gula melaka..1 hanyir..1 lg manis..aduh x tertelan.. tp c bf ashik2 promote sedapp.. ok da jd istri nih..aku blaja n raser sdiri..mak oii..pak oii..yummy..huhu suke my jaha aku da pandai masak ketupat sotong nih..hasil penyelongkaran photo ni di amek time raye aji thn lepas..aper? da setahun da ni..jap lg raye aji thun ni lak..adoii. 1 benda yg x berubah ..aku tetap suke masak..makin muncit la dier..aritu same2 muncit..tp akunyer isi da kua jd munif arham..yg diernye x kua kua..haha ampuuun ampunnn..respi d bwh yer

bahan
- 10 ekor sotong besar / sederhana
- 1 cawan beras pulut
- Santan drpd sebiji kelapa
- 5-6 keping nisan / gula melaka ( 1 biji )
- 2 helai daun pandan
- secubit garam
- lidi / pencungkil gigi

cara
- basuh bersih pulut & rendam pulut dlm 1 cawan santan selama 30 min
- basuh bersih sotong berserta kepala
- masukkan pulut ke dalam sotong hingga 1/2 penuh
- kepala sotong diletak semula di kedudukan asal
- cucukkan lidi antara kepala dan badan sotong biar kepala x larii tanggal
- susun sotong dlm periuk
- masukkan lebihan santan + garam + gula nisan + daun pandan
- masak hingga kuah pekat..dlm 30-45 min..

cara : hidang sotong dengan kuah sket.. aku jamin xde bau hanyir.. yg tinggal hanye sedap..haha..

0 comments: