Friday 21 October 2011

Kek Coklat Kukus


 Al-kisah sumpahan itu hampir berakhir..Sumpahan kek bantat ampir ke ujungnye..huhu. Smlm p wat check-up utk my arham.. Singgah sebentar kat kedai membeli pau.. Nampak pulak majalah Pa&Ma.. sajer la membeli.. Selak punye selak ade respi kek coklat kukus. Mmg tiap hari aku mentelaah resepi kek kukus drpd internet tp x pernah nak cuba.. Mlm td aku membulatkan tekad mencuba respi drpd majalah Pa&Ma.. hasilnyer.. Alhamdulillah boleh mkn..sedap pun sedap kate suamiku..ok respi di bwh..


Resepi : Kek Coklat Kukus

Asal resepi : Majalah Pa&Ma

Sumber : http://arebie.blogspot.com/

Bahan A

-1 cawan susu cair (aku pakai freshmilk)

-1 cawan serbuk koko (70g)

-1 cawan susu pekat (aku kurangkan ke 1/2 cwn)

-1 cawan gula castor

-1 sudu kecil serbuk penaik (baking powder)

-1 sudu esen vanilla

-1 cawan minyak masak

Bahan B

-1 cawan tepung gandum (aku pakai tepung kek)

-4 biji telur

Cara-cara

-Masak kesemua bahan A di atas api sehingga sebati. Tutup api. Ketepikan

-Kemudian kisar bahan B. (Aku pukul pakai mixer.mula2 pukul telur hingga kembang kemudian masukkan tepung sket2)

-Campurkan kedua-dua bahan A & B. Kacau hingga sebati

-Tuang adunan ke dalam loyang

-Kukus adunan selama 45min atau hingga masak

-Biarkan kek sejuk sebelum dipotong.

ps: Mungkin boleh ayak dulu serbuk koko & tepung.. biar sekata..Aku tapis adunan sebelum masuk loyang. Sekian, akhirnya berjaya membaking..1st step began.. ha 1 lg.. Cawan yg aku guna tu bersamaan dgn 230ml kandungan air.. caranya aku sukat 230ml air & bertepatan ngan 1 gelas yg diadiahkan masa kawen aritu..so trus guna gelas tu utk menyukat..

0 comments: